«Έρως σουρεαλιστικός!»

 11 ΝΕΟΙ ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΟΥΝ ΕΠΙ ΣΚΗΝΗΣ ΘΕΑΤΡΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ 
 
Χριστόφορος Πανούτσος, 25 ετών: «Στην αρχή έμεινα άναυδος μπροστά στα κείμενα αυτά.Πώς θα μπορούσαν να λειτουργήσουν θεατρικά;».
 
Γιάννης Λάζαρης, 21 ετών: «Δεν είναι κακό να παρεξηγηθούν τα κείμενα των  σουρεαλιστών. Εγώ, πάντως, άρχισα να τα καταλαβαίνω μόνον όταν άφησα κατά μέρος το νοητικό και το ηθικό στοιχείο».
 
Νίκη Σερέτη, 25 χρόνων: «Τα πάντα σε αυτή την παράσταση ξεκινούν από τη φαντασία και τον έρωτα. Τίποτα δεν είναι εγκεφαλικό.
 
Αλέξανδρος Κομπόγωργας, 21 χρό­νων: «Στις πρόβες άρχισα ένα ταξίδι με μόνο μου εφόδιο τη φαντασία. Αυτό που κέρδισα ήταν ότι έμαθα πως δεν είναι ντροπή ούτε να κλάψεις μπροστά στον άλλον ούτε να πεις "σ’ αγαπώ"».
 
Όλγα Μιχαλοπούλου, 23 χρόνων: «Δεν περίμενα ότι θα άφηνα ποτέ να με πλησιάσουν και να με αγγίξουν οι άνθρω­ποι που συνεργάζομαι μαζί τους. Ούτε ό­τι θα το έκανα κι εγώ».
 
Στέλλα Κωνσταντάτου, 24 χρόνων: «Όταν ξεκινούσαμε τις ακροάσεις ήμουν αρνητική γιατί δεν καταλάβαινα τίποτα. Ήθελα όμως δουλειά. Και έμεινα. Και ξαφνικά, σε ένα χαρτί που μας έδωσαν να διαβάσουμε, βλέπω την έκφραση "ψυχι­κός αυτοματισμός". Από τη στιγμή που κατάλαβα αυτή τη φράση, δεν χρειαζό­ταν τίποτα άλλο».
 
Τα παιδιά αυτά μαζί με άλλα πέντε - τους Ειρήνη Ελευθερίου, Μαρία Λεκάκη, Βασίλη Νικολάίδη, Πάνο Σακελλαρόπουλο και Χρόνη Τσακιρακάκη - ήτοι σύνολον ένδεκα νέοι ηθοποιοί με μέσο όρο ηλικίας μικρότερο απότα 25, απαρτίζουν την ομάδα με την οποία η Λουκία Ρικάκη ανεβάζει απόψε στον «καλτ» πλέον «Φούρνο» την παράσταση «ΣουρεαλΕρως».
 
Η παράσταση, που έχει τη φρεσκάδα και το κέφι των παιδιών αυτών ως το μείζον «ατού» της, ξεκίνησε από το ερέθι­σμα που προσέφερε στη σκηνοθέτιδα ο υπαινιγμός του Χοσέ Πιέρ στην εισαγωγή του τόμου «Έρευνες για τη σεξουαλικό­τητα» από τα Αρχεία των Σουρεαλιστών, που έχουν αρχίσει να εκδίδονται, ότι θα μπορούσαν, με τη διαλογική μορφή που έχουν, να «διαβαστούν θεατρικά».
 
Μαζί με την Πωλίνα Καραναστάση και τον Γιώργο Μίχαλο, η Λουκία Ρικάκη «βούτηξε» στα κείμενα και στους πίνα­κες των σουρεαλιστών και έκανε τις επιλογές των κειμένων (αποφεύγοντας τα θεατρικά) που συνέθεσε και επεξεργάστηκε δραματουργικά ο 28χρονος Αλέ­ξανδρος Ντερπούλης, παράλληλα με μια μακρά και ιδιότυπη διαδικασία ακροάσε­ων. Πεντακόσιοι νέοι πέρασαν από τις α­κροάσεις αυτές, που κράτησαν δυόμισι μήνες και επελέγησαν πενήντα, από τους οποίους, μέσα από εβδομαδιαία ερ­γαστήρια, όπου επιστρατεύτηκαν «τρό­ποι» των σουρεαλιστών, έμειναν οι ένδε­κα. Η παράσταση βασίστηκε σ' έναν αφηγηματικό άξονα: Mια ομάδα νέων προσεγγίζει το σουρεαλιστικό κίνημα με στόχο να ανεβάσει μια παράσταση. Το «ΣουρεαλΕρως» είναι αυτή ακριβώς η διαδικα­σία ως την «πρεμιέρα», παράλληλα με την ανάπτυξη ερωτικών σχέσεων «ποικί­λων εκδοχών» ανάμεσα στα μέλη της ο­μάδας. Η παράσταση, στην οποία τα σκη­νικά είναι του Γιώργου Γαβαλά, και οι φω­τισμοί του Αργύρη Θέου, και που φιλοδο­ξεί να είναι ένα «βασίλειο στιγμιότυπων» (κατά το σουρεαλιστικό μανιφέστο) και να σοκάρει, αλλά μόνον ως «αυθεντική συναισθηματική εμπειρία», θα ανοίγει α­πό το φουαγιέ του «Φούρνου» με «δρώ­μενα», στα οποία συμμετέχουν δύο ακό­μα 19χρονα παιδιά, ο Θανάσης Ακοκκαλίδης και η Πέννυ Μηλιά. Στα δρώμενα αυ­τά, όπως και στην παράσταση, θα αιτείται η συμμετοχή του κοινού.
 
Γιώργος Δ. Σαρηγιάννης