Κινηματογράφος στο Σχολείο - Παρουσίαση ταινιών

[Εισαγωγικά]

Στην προσπάθεια του σχολείου να επιτύχει τους σκοπούς του, ο κινηματογράφος μπορεί να αναδειχτεί σε πολύτιμο εργαλείο της αγωγής. Ο κινηματογράφος δεν είναι ένα απλό μέσο ψυχαγωγίας και επικοινωνίας. Είναι μια πραγματική γιορτή του νου και της ψυχής. Ο κινηματογράφος, όπως και τα άλλα μέσα μαζικής επικοινωνίας, χρησιμοποιεί και στηρίζεται στην εικόνα, η οποία έχει τεράστια δύναμη. Η εικονική πραγματικότητα είναι πλέον κυρίαρχη και απ’ ό,τι φαίνεται θα δώσει το στίγμα της στην τρίτη χιλιετία.

Ο κινηματογράφος είναι μια τέχνη που μας συναρπάζει, διότι αφηγείται ιστορίες συνδυάζοντας την εικόνα και το χρώμα με την κίνηση και τον ήχο και ενέχει τα στοιχεία της διαδοχής και της αλλαγής. Για όλους μας, αλλά περισσότερο για το παιδί, η εικόνα είναι πολύ ελκυστική και η δύναμη που ασκεί πάρα πολύ μεγάλη. Η σημασία της είναι καθοριστική για τα παιδιά, καθώς ανταποκρίνεται στον τρόπο σκέψης τους, αντικαθιστά την πραγματικότητα, τα ταξιδεύει στον κόσμο της φαντασίας και του ονείρου και τα βοηθάει να προσεγγίσουν πολλά στοιχεία της πραγματικής ζωής με διαφορετικό τρόπο βιώνοντας διάφορα έντονα συναισθήματα.

Ο κινηματογράφος αξιοποιώντας τη μεγάλη δύναμη της εικόνας μπορεί να δώσει στα παιδιά πολλά πράγματα, όπως και τα άλλα μέσα της εικόνας, αλλά ταυτόχρονα μπορεί και να διαφοροποιείται από αυτά. Η διαφοροποίησή του συνίσταται κυρίως στη μαγεία του περιβάλλοντος μέσα στο οποίο προβάλλεται η ταινία σε αντιδιαστολή με το περιορισμένο οπτικό πλαίσιο που παρέχει η τηλεόραση και τα υπόλοιπα μέσα. Μέσα σ’ ένα τέτοιο περιβάλλον ενεργοποιούνται καλύτερα μηχανισμοί και διεργασίες, όπως η αντίληψη, η μίμηση και η ταύτιση, η συναισθηματική βίωση, η αναγνώριση χαρακτήρων, η μη λεκτική επικοινωνία...

Για να μπορέσει όμως το σχολείο να βοηθήσει τους μαθητές να ωφεληθούν από τον κινηματογράφο, θα πρέπει οι εκπαιδευτικοί να είναι ενημερωμένοι, όσον αφορά τα μέσα και ειδικότερα τον κινηματογράφο. Καλό είναι να γνωρίζουν οι ίδιοι τα σχετικά με της σημειολογία της εικόνας, να διαβάζουν και να αναλύουν μια ταινία, να έχουν εξοικειωθεί με την πολιτισμική διάσταση του κινηματογράφου. Παράλληλα, οι ωφέλειες από τον κινηματογράφο μπορούν να μεγιστοποιηθούν όταν καλλιεργείται το κριτικό πνεύμα όχι μόνο με τις δραστηριότητες που συνδέονται με τη θέαση των ταινιών, αλλά μέσα από ολόκληρη την εκπαιδευτική διαδικασία. Τότε οι μαθητές δεν θα είναι τελείως παθητικοί μπροστά στην οθόνη, αποβλακωμένοι από την εικόνα και παραδομένοι απόλυτα σ’ αυτή, αλλά θα μπορούν να σκέφτονται και να εκφράζονται προσωπικά.

Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει επίσης να δοθεί στην αισθητική διάσταση του κινηματογράφου. Θα πρέπει τα παιδιά να μάθουν να βλέπουν τον κινηματογράφο σαν μια αληθινή μορφή τέχνης, δηλαδή σαν ένα τρόπο έκφρασης και σαν μια προσωπική ματιά ενός καλλιτέχνη που ζει σε μια συγκεκριμένη εποχή και λειτουργεί μέσα από ένα πλαίσιο.

Παρουσίαση ταινιών

Ο Άλλος

Σκηνοθεσία: Λουκία Ρικάκη (2004)
Χώρα προέλευσης: Ελλάδα  -   Διάρκεια: 75΄ (ντοκιμαντέρ, έγχρωμο)    

Στο σχολείο ενός ορεινού χωριού της Κρήτης, στον Πατσίδερο Ηρακλείου, φοιτούν πέντε παιδιά Αλβανών κι ένα Έλληνα. Η ξενοφοβία και ο ρατσισμός, όπως είναι λογικό, εμφανίζονται μέσα και έξω απ’ το σχολείο και απασχολούν τη μικρή κοινωνία του χωριού.

Ο δάσκαλος Γιάννης Φραγκιαδάκης έχει μόλις επιστρέψει στον τόπο καταγωγής του για να προσφέρει τις υπηρεσίες του στο σχολείο που φοίτησε κι ο ίδιος. Προσπαθεί καθημερινά με ανθρωπιά, στωικότητα και αγάπη να ανταποκριθεί στις ανάγκες των παιδιών και να επιτύχει την ισορροπία και την κοινωνική συνύπαρξη στο σχολείο και στη μικρή τοπική κοινωνία.
Εδώ, η σκηνοθέτις καταγράφει με αμεσότητα και ειλικρίνεια όχι μόνο το σημαντικό έργο του νεαρού δασκάλου, αλλά και τις αντιθέσεις και τις παρεμβάσεις της τοπικής κοινωνίας. Τα ζητήματα που θίγει δεν είναι παρά σε σμικρογραφία τα ίδια προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα και η ελληνική πολυπολιτισμική κοινωνία.

Η Λουκία Ρικάκη, παιδί Έλληνα μετανάστη στη Γερμανία η ίδια, κατάφερε να δει με τρυφερότητα και ευαισθησία το διδακτικό και κοινωνικό ρόλο του σχολείου, την ανάγκη κοινωνικής συμβίωσης και όλα τα προβλήματα που αντιμετωπίζει μια πολυπολιτισμική κοινωνία στο ξεκίνημά της.

Πηγή: http://users.sch.gr/kolovos/paroysiasi_tainion.html