Η Κοσμοπλάστρα Μουσική του Zbigniew Preisner στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

«Η μουσική μου δεν είναι κλασική, όμως ταυτοχρόνως δεν είναι και μουσική ταινιών με τη στενή του όρου έννοια. Φτιάχνω δημιουργίες. Γράφω δημιουργική μουσική με την καρδιά. Όπως έλεγε ο Αριστοτέλης: Ζούμε με συναισθήματα, όχι με τις ώρες στο ηλιακό ρολόι. Θα έπρεπε να μετράμε το χρόνο με τους χτύπους της καρδιάς...»

Έτσι περιγράφει τη μουσική του ο σπουδαίος συνθέτης Ζμπίκνιου Πράισνερ, που ήρθε στην Αθήνα για να παρουσιάσει, στις 3 και στις 4 Νοεμβρίου, δύο εφ’ όλης της ύλης συναυλίες, στο Μέγαρο.

Στις συναυλίες αυτές ακούστηκαν όλες τις διάσημες μελωδίες από τις ταινίες που αγαπήσαμε, και αποσπάσματα από τη συνεργασία του με τη διεθνούς φήμης τραγουδίστρια Λίζα Γκέραρντ των Dead Can Dance. Η μυσταγωγική ατμόσφαιρα, η αψεγάδιαστη αισθητική και η μοναδική φωνή της Λίζας Γκέραρντ ήρθαν να μας συστήσουν ερμηνείες από τα soundtracks ταινιών “Lies We Tell”  και “Valley of Shadows” ( το οποίο έχει προταθεί και για το 2018 World soundtrack Public Choice Awards), όπως και απόσπασμα από το έργο «Ημερολόγια Ελπίδας» - βασισμένο στα ημερολόγια και τα ποιήματα των παιδιών θυμάτων του Ολοκαυτώματος.

Μια άλλη σπουδαία συμμετοχή ήταν αυτή της μεγάλης ελληνίδας ερμηνεύτριας Μαρίας Φαραντούρη, που ερμήνευσε το σπουδαίο «Κοντσέρτο για την Ενωμένη Ευρώπη», τον «Ύμνο της Αγάπης» από την επιστολή του Απόστολου Παύλου προς Κορινθίους με την εκπληκτική φράση: «Η αγάπη πάντα στέργει, πάντα πιστεύει, πάντα ελπίζει, πάντα υπομένει...». Η Μαρία Φαραντούρη ερμήνευσε ακόμα τους μελοποιημένους στίχους της "Κοσμοπλάστρας Μουσικής" του Κωστή Παλαμά, έργο που είχε συνθέσει ο Πράισνερ για την ταινία της Λουκίας Ρικάκη "Κουαρτέτο σε 4 Κινήσεις".

Ο ίδιος ο Preisner είχε δηλώσει χαρακτηριστικά: «Θα είναι για μένα μια μεγάλη και αξέχαστη εμπειρία που θα συνεργαστώ  με μία τόσο μεγάλη μορφή και ερμηνεύτρια του ελληνικού τραγουδιού, κάτι που ήταν άλλωστε και μεγάλη επιθυμία μου από παλιά.» Υπενθυμίζεται ότι ο διεθνής Τύπος ονόμασε Μαρία Κάλλας του λαού (The Daily Telegraph), Joan Baez της Μεσογείου (Le Monde), ενώ χαρακτήρισε τη φωνή της δώρο των θεών του Ολύμπου (The Guardian).

Στις δύο συναυλίες συμμετείχαν επίσης η σπουδαία σοπράνο Εντίτα Κρζεμιέν, ο διάσημος πιανίστας Κοντράντ Μαστίλο, ο εξαιρετικός βιολιστής Ζμπίκνιου Παλέτα αλλά και η Νέα Συμφωνική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης  (διδασκαλία, προετοιμασία Καμπάνης Σαμαράς) και η Μικτή Χορωδία «Νίκος Αστρινίδης» (διδασκαλία, προετοιμασία Βασιλική Κατσούκα- Σαμαρά).

Μελωδίες όπως το «Lacrimosa», «Concerto in e minor», «Tango», «Requiem for my friend» «To Know» αλλά και τόσα άλλα αγαπημένα μουσικά θέματα του Πράισνερ μας θύμισαν την ανυπέρβλητη αξία της μουσικής που μιλάει στην ψυχή μας. 

Ο Πράισνερ έχει υπογράψει τη μουσική σε πάνω από 40 ταινίες, κατά κύριο λόγο ευρωπαίων σκηνοθετών. Τον γνωρίσαμε κυρίως μέσα από τη δουλειά του για την ταινία του Κριστόφ Κισλόφσκι Η διπλή ζωή της Βερόνικας, όταν με το ψευδώνυμο Βαν ντε Μπαντεμάγερ υπέγραφε ένα από τα ομορφότερα κινηματογραφικά θέματα όπως είναι το «Concerto in e minor, Version 1798». Ο Ζμπίγκνιου Πράισνερ έκτοτε έχει μονοπωλήσει το ενδιαφέρον των κινηματογραφόφιλων, και όχι μόνο, με τις περίφημες συνεργασίες του και στις άλλες ταινίες του Κισλόφσκι (Ο δεκάλογος, Μικρή ιστορία για ένα φόνο, Τα τρία χρώματα: Μπλε, Λευκό, Κόκκινο), καθώς και σε ταινίες άλλων σημαντικών σκηνοθετών, όπως το Europa Europa της Ανιέσκα Χόλαντ, το Μοιραίο πάθος του Λουί Μαλ, το Όταν ένας άντρας αγαπά μια γυναίκα του Λούις Μαντόκι καθώς και το Κουαρτέτο σε τέσσερις κινήσεις της Λουκίας Ρικάκη.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι ηχογραφήσεις της μουσικής του Πράισνερ για τον κινηματογράφο έχουν κάνει ρεκόρ πωλήσεων: η Διπλή ζωή της Βερόνικας έχει πουλήσει πάνω από 300.000 CD, ενώ η τριλογία Τα τρία χρώματα έχει ξεπεράσει τις 700.000 αντίτυπα. Έχει βραβευθεί για τις συνθέσεις του για τον κινηματογράφο με την Αργυρή Άρκτο (Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου), δύο βραβεία César (Γαλλική Ακαδημία Κινηματογράφου) και έχει λάβει τρεις συνεχόμενες μνείες ως «o καλύτερος συνθέτης κινηματογραφικής μουσικής» από την Ένωση Κριτικών του Λος Άντζελες. Είναι επίτιμο μέλος της Γαλλικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

Συντελεστές:

Lisa Gerrard, Μαρία Φαραντούρη

Edyta Krzemien σοπράνο 

Konrad Mastylo πιάνο
Zbigniew Paleta βιολί

Νέα Συμφωνική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης

Μικτή Χορωδία «Νίκος Αστρινίδης»

Διοργάνωση: WE PRODUCTION

Πηγή: Δελτίο τύπου | Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Για το Κουαρτέτο σε 4 Κινήσεις

Το Κουαρτέτο σε 4 Κινήσεις στάθηκε η γνωριμία του Preisner με την Ελλάδα. Με αφορμή τη συνεργασία αυτή ήρθε για πρώτη φορά στην Ελλάδα, κι από εκεί ξεκίνησε η αγάπη του γι' αυτήν (σήμερα περνά ένα μεγάλο μέρος του χρόνου του στο σπίτι του στην Ρόδο). Στις ταινίες της, η Λουκία Ρικάκη προσπαθούσε να συνδυάζει την αισθητική αναζήτηση των ηρώων της με τα ερεθίσματα που έδινε ο ελληνικός τόπος. Έτσι και στο Κουαρτέτο, τα μουσικά έργα του ενός από τους 4 βασικούς ήρωες τοποθετήθηκαν εξαρχής σε τέσσερα σπάνια και χαρακτηριστικά ελληνικά τοπία, με ξεχωριστή ιστορία. Μέσα από αυτήν τη δημιουργική εξερεύνηση προέκυψαν τα κουαρτέτα που έγραψε ο Πράισνερ ειδικά για την ταινία. Εξάλλου, ως κινηματογραφικός συνθέτης συνηθίζει συνεργάζεται στενά με τους σκηνοθέτες για τα έργα των οποίων γράφει μουσική, και είχε ενθαρρύνει τη Λουκία να αναζητήσει έναν δυνατό τρόπο να δώσει το μήνυμα της ταινίας, ίσως μέσα από τη λογοτεχνία. Έτσι προέκυψε η έμπνευση για την μελοποίηση της "Κοσμοπλάστρας Μουσικής" του Παλαμά, μέσα από την οποία γνώρισε ο Πράισνερ την ελληνική ποίηση. Εκτός από τον Κωστή Παλαμά, ο Πράισνερ αγαπά επίσης τον Κωνσταντίνο Καβάφη, ποίηματα του οποίου σκοπεύει να μελοποιήσει στο μέλλον.

Διαβάστε περισσότερα:

Η Κοσμοπλάστρα Μουσική του Zbigniew Preisner στο Μέγαρο Μουσικής | culturenow.gr

Συγκλονιστικός Preisner στο Μέγαρο Μουσικής |e-tetradio.gr

Το «ίσως ναι ίσως όχι...» του ταλαντούχου κυρίου Πράισνερ - συνέντευξη